Sensasi Derma Organ

ARKIB : 09/10/2007

UTUSAN MALAYSIA

Sensasi derma organ

Oleh SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN SHAIKH MOHD. SALLEH

Subjek pendermaan organ dan tisu adalah satu perkara yang amat hampir dengan diri penulis. Segala-galanya bermula pada tahun 1998 apabila penulis diberi tugasan untuk memberikan maklumat mengenai perspektif Islam terhadap pendermaan organ.

Kini ia menjadi satu perjuangan peribadi. Setiap kali diminta oleh pihak Pusat Sumber Transplan Nasional (NTRC), Institut Jantung Negara (IJN) atau mana-mana pihak yang berkaitan untuk memberikan penerangan tentang isu ini, penulis tidak pernah menolak jika tidak bertindih dengan program lain. Ini kerana penulis melihat isu ini sebagai amat penting dan perlu sentiasa diketengahkan kepada masyarakat.

Sememangnya suatu perkara yang didambakan oleh kami yang berusaha untuk memberikan maklumat tepat tentang pendermaan organ adalah penglibatan pihak media massa. Tidak dinafikan media massa memainkan satu peranan yang besar dalam menjayakan kempen seumpama itu. Ini kerana capaian media massa adalah begitu meluas. Justeru, kerjasama pihak media memang diperlukan.

Peranan yang dimainkan oleh media massa amat jelas. Tanpa penglibatan media massa baik media cetak mahupun media elektronik, orang ramai mungkin tidak akan sedar tentang kepentingan pendermaan organ dalam menyelamatkan nyawa mereka yang memerlukan. Pemindahan organ adalah satu ikhtiar bagi pesakit-pesakit yang mengalami kegagalan organ peringkat akhir. Ia memberi sinar harapan baru kepada pesakit-pesakit seperti Muhammad Fikri Nor Azmi dan Tee Hui Yee.

Pun begitu, kita dapati bahawa isu pendermaan organ ini seolah-olah seperti isu yang bermusim yang ada pasang surutnya.

Namun pada hakikatnya, keperluan terhadap pendermaan organ bukanlah satu isu yang bermusim. Seperti yang telah dilaporkan, setiap tahun negara memerlukan sehingga 1,200 buah pinggang, 700 kornea mata, 450 jantung dan 200 hati untuk dipindahkan kepada pesakit-pesakit yang memerlukan. Ini adalah realiti yang berlaku saban hari. Penantian pesakit-pesakit ini berterusan setiap hari sehinggalah mereka menerima organ dan tisu baru. Itu pun jika mereka bernasib baik. Ada di antara pesakit-pesakit yang mengalami kegagalan organ peringkat akhir yang menemui ajal kerana ketiadaan organ untuk dipindahkan bagi menggantikan organ mereka yang telah rosak.

Justeru, menjadi suatu kewajaran agar berita tentang keperluan kepada pendermaan organ ini dihebahkan dan diserantakan secara berterusan dan bukannya secara bermusim. Penghebahan dan penyerantaan secara berterusan ini akan membantu mewujudkan dan seterusnya meningkatkan kesedaran tentang penderitaan segelintir ahli masyarakat yang amat mengharapkan agar ada insan yang prihatin untuk mendermakan organ.

Bagaimanapun, usaha yang dijalankan oleh pihak media terutamanya Utusan Malaysia dalam menghebahkan berita tentang nasib Tee Hui Yee perlu dipuji. Apa yang disampaikan di dada akhbar Utusan Malaysia itu seperti satu terapi kejutan kepada masyarakat. Bagi mereka yang mungkin tidak sedar langsung tentang kepentingan rawatan pemindahan organ yang memerlukan kepada pendermaan organ, berita seperti ini boleh mengejutkan mereka daripada lena.

Cuma yang penulis harapkan adalah wujud kesederhanaan di pihak pengamal media di negara kita ketika mengejar sesuatu berita. Kita tidak nafikan wujudnya kepentingan dan keperluan pengamal media untuk mendapatkan berita bagi diuar-uarkan kepada ahli masyarakat. Janganlah terlalu ghairah melupakan sensitiviti dan emosi mereka yang terlibat secara langsung dengan perkara tersebut.

Penulis tidak nafikan kepentingan untuk menonjolkan contoh-contoh terpuji dalam masyarakat. Tindakan menderma organ seperti yang dilakukan oleh keluarga di Perak sememangnya suatu tindakan yang mulia. Dan pastinya kisah seperti ini perlu dihebahkan sebagai teladan dan contoh ikutan.

Bagaimanapun, mereka juga insan yang punya perasaan. Carilah masa dan keadaan yang sesuai untuk mengetengahkan kisah mereka. Jika kita tidak melihat pendermaan organ sebagai isu bermusim, penulis yakin kisah seperti ini boleh diceritakan pada bila-bila masa. Tunggulah sehingga mereka bersedia.

Namun, jika ahli keluarga ini memilih untuk tidak menghebahkan amal kebajikan mereka, seharusnya kita hormati pendirian mereka. Ini kerana amalan kebajikan seharusnya tidak diheboh-hebohkan.

Dalam kita berusaha untuk menyebarluaskan berita tentang pendermaan organ, perlu ada keseimbangan dan kesederhanaan. Jangan terlalu ghairah dan jangan pula terlalu dingin dengan isu pendermaan organ. Jangan pula sampai tugas penting yang dijalankan oleh pasukan perubatan terganggu. Pasukan perubatan ini melakukan satu tugas yang penuh mulia. Biarlah mereka menjalankan tugas mereka dengan tenang dan tanpa gangguan.

Bagi pengamal media, penulis syorkan supaya menanti kenyataan rasmi dan sidang media yang dibuat oleh pihak yang berkaitan.

Bagi penulis, usaha penyerantaan mengenai isu pendermaan organ tidak wajar disensasikan oleh sesiapa. Pendermaan organ adalah satu tindakan yang mulia dan terpuji yang dilakukan dengan ikhlas untuk menyelamatkan nyawa mereka yang memerlukan organ tersebut. Andai kita semua memahami hakikat ini, kita akan dapat melihat isu pendermaan organ ini sebagai satu isu yang perlu ditangani dengan penuh tanggungjawab, berhemah dan berhikmah oleh semua pihak.

* SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN SHAIKH MOHD. SALLEH ialah Pengarah Eksekutif, Yayasan Ilmuwan yang giat menjalankan kempen derma organ.

Jadikan Amalan Menderma Organ Seperti Menderma Darah

ARKIB : 04/11/2006

Jadikan amalan menderma organ seperti menderma darah

Oleh ZIN MAHMUD (WARTAWAN UTUSAN)

BENAR seperti kata Ketua Penyelaras Pusat Sumber Pemindahan Organ Kebangsaan (NRTC) Hospital Kuala Lumpur, Dr. Lela Yasmin Mansor bahawa orang ramai tidak selesa membincangkan isu yang melibatkan kematian, justeru menimbulkan salah faham mengenai pendermaan organ.

Maka kesannya orang ramai takut hendak menderma ginjal hingga menyebabkan banyak pesakit buah pinggang tidak dapat diselamatkan.

Tetapi bayangkan senario di sebaliknya. Jika orang ramai selesa untuk membincangkan tentang kematian secara terbuka, maka kefahaman mengenai pendermaan organ akan lebih meluas dan mendalam. Akibatnya pula, orang ramai akan lebih bersedia untuk menderma organ khususnya ginjal mereka.

Hasilnya, lebih banyak pesakit buah pinggang akan terselamat dan dapat menyambung hidup lebih lama lagi. Walaupun sememangnya pada akhirnya, manusia akan semuanya mati.

Kemampuan manusia memindahkan ginjal kepada pesakit buah pinggang dan selanjutnya menyelamatkan nyawa merupakan hasil daripada penemuan dan pemahaman dalam bidang sains perubatan dan teknologi.

Sebelum munculnya kepandaian ini, pesakit buah pinggang tidak mempunyai pilihan lain untuk selamat dan terpaksa menerima kematian akibat penyakit itu.

Tetapi sebelum munculnya sains perubatan dan teknologi, manusia sudah lama mengenal agama. Selamat untuk dinyatakan bahawa sejak wujudnya manusia, maka agama sudah bersama mereka, walaupun dalam apa jua bentuk, primitif ataupun berfalsafah.

Begitu juga dengan kematian. Sejak muncul manusia, pastinya mereka sedar tentang kematian. Misteri kematian cuba dijelaskan dalam pelbagai cara, sama ada mitos atau legenda, tetapi akhirnya agama yang menjelaskan mengenai kematian dengan selesa.

Malah kematian dan pemahaman agama adalah sehubungan. Tidak keterlaluan untuk menyatakan bahawa agama wujud untuk menjelaskan kematian.

Apa saja ajaran agama mengenai kehidupan adalah akhirnya untuk menempatkan kedudukan manusia semasa kematiannya.

Maka Islam juga membincangkan mengenai kematian secara luas dan mendalam. Kematian sudah tidak menjadi misteri dalam Islam. Ia dijelaskan hingga menyebabkan isu kematian selesa untuk dibincangkan dan difahami.

Mengenai pemindahan dan pendermaan organ, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) telah banyak membincangkan perkara ini dan menggalakkan umat Islam menderma organ.

Langkah menderma organ bukan saja dibolehkan tetapi juga digalakkan sebagai suatu amalan kebajikan yang mendatangkan pahala kepada pendermanya.

Dalam perbincangan di kalangan ahli-ahli agama atau golongan terpelajar, pada hemat saya, ia dilakukan dengan selesa dan umumnya orang Islam dapat menerima tentang kebaikan dan keperluan menderma organ.

Terdedah

Ketidakselesaan timbul apabila sampai kepada hendak melakukannya di kalangan orang ramai yang sudah tentu tidak banyak terdedah kepada perbincangan mengenainya.

Ada pihak mencadangkan supaya ceramah-ceramah dan khutbah menghebahkan mesej pendermaan organ ke tengah-tengah masyarakat supaya orang ramai akhirnya dapat menerima hakikat ini dan lebih penting lagi bertindak untuk menderma organ.

Tetapi saya percaya perbincangan, ceramah dan khutbah tidak mencukupi dan kurang berkesan. Langkah menderma organ memerlukan contoh praktikal dan lebih ketara lagi ialah keperluan satu gerakan menggalakkan pendermaan organ.

Cuba lihat bagaimana program derma darah. Di satu segi, gerakan kesedaran bagi menderma darah sudah mencapai kejayaan dengan orang ramai tidak berasa bermasalah untuk menderma darah.

Pada awalnya, galakan bagi menderma darah juga sukar untuk mencapai kejayaan. Tetapi setelah bertahun-tahun gerakan ini berjalan, maka akhirnya ia mencapai keadaan yang ada sekarang.

Itu pun pada masa-masa tertentu, di sesetengah kalangan, derma darah ini turut menjadi satu fobia.

Apatah lagi dengan menderma organ yang melibatkan soal kematian dan jenazah.

Kalau dulu dengan darah ditimbulkan soal darah bercampur. Sama ada haram atau halal. Kalau makanan dianggap jadi darah daging, maka dibimbangi pencampuran darah. Tetapi kini sains menunjukkan bahawa darah hanyalah sel-sel merah dan putih yang boleh dicampur serta tidak berkaitan dengan soal etika.

Kebaikan terletak pada menyelamatkan manusia. Soal makanan haram dan halal adalah bersifat agama dan etika, ia tidak berkait dengan percampuran darah. Sebaliknya membiarkan manusia sakit atau mati kerana keengganan menderma darah adalah satu keburukan dan dosa.

Begitu juga dengan pemindahan dan pendermaan organ. Hujah bahawa memindah organ merupakan menyeksa mayat tidak kena pada tempatnya.

Jenazah mesti dihormati kerana ia merupakan maruah manusia. Merosakkan mayat merupakan perbuatan yang tidak beretika dan tentunya dilarang Islam.

Tetapi memindahkan organ sebagai derma bukanlah merosakkan mayat. Ia merupakan satu kebaikan kerana ia menyelamatkan manusia yang lain. Kebaikan ini jelas.

Sedangkan apabila jenazah itu dikebumikan, pastinya jasad itu akan hancur dimamah oleh ulat, bakteria dan segala makhluk dalam tanah yang mahu mengambil semua bahan-bahan dalam tubuh manusia. Begitu juga dengan organ manusia seperti ginjal.

Sedangkan daripada menyerahkan organ itu kepada makhluk-makhluk tanah itu, adalah suatu kebaikan jika ia dapat terus hidup untuk dipindahkan kepada manusia yang memerlukannya

Bagaimana Cara Untuk Mendapatkan Maklumat Lanjut?

Persatuan Transplan Malaysia
http://www.mst.org.my/main.html

Pusat Sumber Transplan Nasional
http://www.agiftoflife.gov.my

Buku:
Pemindahan Organ dan Pelaksanaannya di Malaysia
Dr. Basri Bin Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari
Penerbit Al-Hidayah
Cetakan Pertama 2004
Harga: RM40.00
http://www.hidayah.com.my

Bagaimana Cara Untuk Menyokong dan Mempromosikan Pendermaan Organ ?

Sebagai tanda sokongan, anda digalakkan untuk membincangkan perkara yang berhubung dengan pendermaan organ bersama rakan, keluarga dan mereka yang berhubung rapat dengan anda bagi mengembangkan maklumat yang telah anda terima.

Sebagai seorang pengikrar pendermaan organ, anda boleh turut serta menjayakan program yang dijalankan. Anda boleh membuat semakan setiap kempen yang Pusat Sumber Transplan Nasional (PSTN) jalankan di ruangan program terkini di halaman utama.

Anda juga boleh menganjurkan kempen pendermaan organ di tempat kerja ataupun syarikat ditempat anda berkhidmat untuk mempromosikannya sebagai tanda sokongan anda. Bagi tujuan tersebut, anda boleh terus berhubung dengan kami melalui Pegawai Sumber Transplan yang bertugas di Pusat Sumber Transplan Nasional. Anda boleh menghubungi PSTN di nombor talian 03-26942705.

Sama-samalah kita membantu, dan menyokong mereka yang memerlukan! =)

Bagaimana Cara Untuk Menderma Organ Setelah Meninggal Dunia ?

Anda boleh muat turun dan cetak borang di:

http://www.agiftoflife.gov.my/pdf/donationform-BM.pdf

Isikan maklumat diri anda dan pilihan organ atau tisu yang hendak didermakan, nama waris serta tandatangan anda. Borang yang telah diisikan dan ditandatangani boleh dihantarkan ke Pusat Sumber Transplan Nasional di alamat atau di nombor fax seperti dibawah;


Pusat Sumber Transplan Nasional
Hospital Kuala Lumpur
Jalan Pahang
50586 Kuala Lumpur
Nombor Faks: 03-26156269

Anda juga boleh berhubung dengan Pusat Sumber Transplan Nasional melalui talian toll free 1-800-88-9080 untuk mendapatkan borang pendaftaran. Kad Penderma akan dihantar kemudian dan perlu diisi dan ditandatangani. Kad ini mesti disimpan bersama anda dengan kad pengenalan anda setiap masa.




Anda perlu memberitahu keluarga tentang pendaftaran anda sebagai pengikrar penderma organ supaya niat murni anda akan tercapai kelak. Ia memudahkan keluarga anda untuk membenarkan pendermaan organ dan tisu anda bila tiba masanya nanti selepas kematian.

Mereka yang berumur dibawah 18 tahun perlu mendapat kebenaran bertulis daripada ibu-bapa atau penjaga untuk berdaftar sebagai pengikrar penderma organ.

Pendaftaran untuk menjadi pengikrar penderma organ tidak melibatkan sebarang pembayaran atau pemeriksaan kesihatan.

Mitos Mengenai Pendermaan Organ

Mati otak itu sama seperti koma

Kebanyakan waris pesakit yang mati otak beranggapan mati otak itu bermakna koma dan pesakit masih mempunyai harapan untuk sembuh semula kerana pesakit kelihatan seperti masih bernafas dan jantung masih berdegup.

Pada hakikatnya, Mati otak itu adalah satu kematian. Pesakit yang mati otak tidak menunjukkan apa-apa tindak balas dan tidak bernafas tetapi diberi pernafasan oleh mesin pernafasan ( ventilator ). Manakala koma pula, pesakit tidak sedar tetapi masih mempunyai tindakbalas yang menandakan orang itu masih hidup dan masih boleh bernafas sendiri walaupun mungkin memerlukan bantuan mesin. Untuk maklumat lanjut tentang mati otak, klik di sini.
Adakah pemindahan organ menyalahi undang-undang?

Ada juga waris takut pendermaan organ akan menyalahi undang-undang di Malaysia. Sebenarnya, akta tisu 1974 membenarkan penggunaan bahagian tubuh anggota orang yang telah meninggal dunia untuk tujuan perubatan, pendidikan dan penyelidikan perubatan. Namun ia masih memerlukan perundingan dan kebenaran daripada keluarga waris si mati. Malaysia mengamalkan opting-in law yang mana membenarkan perolehan organ seseorang selepas kematian sekiranya beliau menyatakan secara bertulis atau lisan, sewaktu beliau masih hidup dan mendapat kebenaran dari waris.
Agama Islam tidak membenarkan pendermaan organ

Ada juga waris menyatakan faktor agama menjadi penghalang kepada pendermaan organ. Dari perspektif Islam, pemindahan organ diharuskan dengan syarat tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Di samping itu, kaedah rawatan ini juga diharuskan sekiranya tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada penerima atau penderma organ (sekiranya penderma masih hidup). Islam juga mensyaratkan pendermaan organ dilakukan secara ikhlas dengan niat untuk membantu orang lain semata-mata kerana Allah s.w.t. dan bukannya bagi tujuan untuk mendapatkan ganjaran, habuan, populariti atau glamor. Organ dan tisu juga tidak boleh diperniagakan kerana Islam melihat jual beli organ dan tisu sebagai suatu perkara yang haram. Pendermaan organ juga perlu mendapat izin dan persetujuan penderma, yakni pendermaan organ tidak boleh dilakukan kerana dipaksa.

Adakah ia akan mencacatkan keadaan mayat?

Perolehan organ tidak akan menjejas rupa bentuk tubuh atau menyebabkan kecacatan fizikal. Sekiranya organ dalaman diperolehi, apa yang nampak hanyalah luka pembedahan yang telah dijahit dengan sempurna di dada dan abdomen. Begitu juga sekiranya mata didermakan, ia akan digantikan dengan kapas dan kelopak mata akan dijahit dengan teliti seakan-akan penderma itu tidur. Bagi pendermaan tulang, hanya tulang panjang dari kaki dan tangan akan diambil dan ia akan digantikan dengan tulang palsu dan luka dijahit dengan rapi seperti luka pembedahan biasa.

Etika dan Perundangan Pendermaan Organ

Pendermaan Organ selepas kematian adalah dibenarkan dari segi perundangan.

Akta Tisu Manusia 1974
• Akta yang membenarkan penggunaan bahagian tubuh anggota orang yang telah meninggal dunia untuk tujuan perubatan, pendidikan dan penyelidikan perubatan.
• Memerlukan Perundingan dan kebenaran daripada keluarga waris si mati.

Malaysia mengamalkan kaedah “Opting- in Type Law”
Membenarkan pengambilan organ daripada seseorang selepas kematian sekiranya:
• Si mati telah menyatakan secara bertulis atau lisan, sewaktu dia hidup bagi mendermakan organnya selepas dia mati.
• Mendapat kebanaran dari waris.

Pendermaan Semasa Hidup

Pedermaan semasa hidup

Pendermaan semasa hidup hanya boleh di lakukan untuk pendermaan satu buah pinggang atau sebahagian hati dan terhad kepada ahli keluarga yang terdekat sahaja atau mereka yang mempunyai hubungan emosi seperti suami isteri kerana ia melibatkan pembedahan dan pembiusan, pendermaan hidup ada mempunyai risiko walaupun risikonya rendah dan penderma mesti menjalani pemeriksaan dan penilaian kesihatan yang terperinci untuk menentukan risiko proses itu di tahap paling minima dan beliau mempunyai keserasian kumpulan darah dan tisu yang paling baik dengan penerima. Penderma, walaupun dari kalangan keluarga , akan diberi kaunseling untuk menentukan beliau waras dan faham tentang risiko pendermaan bukan saja dari segi kesihatan tetapi juga dari segi socio-ekonomi dan pendermaan dilakukan dengan ikhlas tanpa paksaan atau bayaran serta penderma diberi peluang untuk menarik balik keputusannya sekiranya beliau berhajat sedemikian. Pendermaan hidup tidak dibenarkan dari kalangan kanak -kanak bawah umur ataupun dari orang yang tidak waras melainkan untuk pendermaan sum-sum tulang.

Pendermaan hidup dari penderma yang tidak ada kaitan keluarga
Pendermaan hidup dari penderma yang tidak ada kaitan keluarga adalah tidak dibenarkan melainkan dalam keadaan di mana pesakit yang kegagalan organ itu berhadapan maut dan dia tidak mempunyai penderma hidup dari kalangan keluarga ataupun penderma kadaverik dan tidak ada rawatan alternatif untuk menyelamatkan nyawa pesakit itu dan ini hanya terhad bagi pendermaan hati. Penderma seumpama ini perlu memohon mendapatkan kelulusan dari Jawatankuasa UTAC yang akan mempertimbangkan setiap kes berdasarkan laporan penilaian yang dibuat oleh satu panel "Donor Advocate" yang terdiri dari seorang doktor bukan dari bidang transplan, seorang pakar psikiatri dan pegawai kebajikkan. Panel ini akan menilai sama ada penderma waras dan faham tentang risiko pendermaannya dari segi kesihatan dan socio-ekonomi dan pendermaan dilakukan atas dasar keikhlasan tanpa paksaan atau bayaran serta penderma diberi peluang untuk menarik balik keputusannya sekiranya beliau berhajat demikian.

Pendermaan Kadaverik

Pendermaan Kadaverik

Pendermaan kadaverik bermaksud pendermaan selepas kematian. Pendermaan ini amat digalakkan kerana ia tidak menyebabkan apa-apa risiko kepada penderma disamping pelbagai jenis organ dan tisu dapat didermakan yang memberi manfaat kepada ramai penerima yang memerlukan transplan. Malaysia juga mempunyai bilangan kematian akibat kemalangan jalan raya yang tinggi yang kebanyakannya melibatkan mangsa yang keadaan kesihatan yang baik. Sekiranya separuh dari bilangan waris kepada si mati ini bersetuju untuk mendermakan organ dan tisu, tiada lagi pesakit yang berhadapan maut kerana kegagalan organ mereka terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan pemindahan organ dan tiada penderma hidup perlu menjalani risiko satu pembedahan yang mereka tidak perlukan untuk menyelamatkan nyawa orang kesayangan mereka.

Organ dan Tisu yang boleh didermakan oleh penderma kadaverik mati otak

Penderma yang mati otak berupaya untuk menderma banyak organ dan tisu untuk memenfaatkan ramai pesakit yang memerlukan untuk menyelamatkan nyawa dan menyempurnakan hidup mereka. Penderma yang menderma dua buah pinggang boleh membantu empat orang yang kegagalan organ iaitu; dua orang yang menerima organ yang di transplankan dan dua orang lagi yang mendapat tempat didalam program dialisis yang telah dikosongkan oleh penerima. Sekiranya penderma menderma jantung, paru-paru dan hati, tiga atau empat orang lagi akan mendapat harapan untuk hidup. Pendermaan mata akan memberi penglihatan kepada dua orang yang buta kerana kerosakan kornea, dan tulang yang di dermakan boleh memanfaatkan sehingga dua puluh hingga tiga puluh orang yang memerlukan graf tulang untuk menggantikan bahagian tulang yang perlu di buang oleh kerana barah dan sekali gus menyelamatkan anggota kaki atau tangan pesakit barah tulang itu. Pendermaan kulit yang di gunakan untuk menampal bahagian badan pesakit yang kehilangan kulit akibat kebakaran atau kelecuran boleh membantu penyembuhan dan mengurangkan sakit serta risiko jangkitan kuman yang boleh mengancam nyawa.

Pendermaan Tisu Daripada Penderma Jantung Terhenti

Sesiapa yang meninggal secara biasa akibat jantung terhenti boleh menjadi penderma tisu. Mereka yang meninggal di hospital boleh mendermakan semua jenis tisu. Orang yang meninggal di rumah hanya boleh mendermakan kornea/ mata. Bagi tujuan pendermaan mata di rumah pihak keluarga si mati boleh menghubungi hospital kerajaan terdekat atau menghubungi talian bebas 1-800-88-9080 (tekan 3) untuk di sambungkan terus kepada koordinator transplan yang akan mengurus untuk menhantar satu pasukan perolehan mata ke rumah penderma untuk mendapatkan kebenaran dan sejarah risiko kesihatan si mati serta menjalankan proses perolehan mata itu. Sesiapa sahaja boleh menjadi penderma tisu kecuali mereka yang mengamalkan gaya hidup yang berisiko.dan mempunyai penyakit berjangkit seperti HIV, siflis, hepatitis dan sebagainya.

Pemindahan Organ - Pengenalan

Transplantasi atau pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang terbukti paling baik dan menyelamatkan nyawa bagi pesakit yang mengalami kegagalan organ di peringkat akhir, di mana organ yang rosak itu digantikan dengan organ yang masih berfungsi daripada orang lain. Organ yang boleh dipindahkan adalah seperti jantung, paru-paru, buah pinggang ( ginjal ) dan hati . Buat masa ini pemindahan pankreas belum lagi dimulakan di Malaysia.

Organ yang dipindahkan diperolehi dengan kebenaran waris daripada penderma yang telah meninggal dunia ( penderma kadaverik ) yang organnya masih lagi boleh diguna pakai. Bagi pemindahan buah pinggang atau hati, pendermaan organ daripada orang yang hidup juga boleh dilakukan tetapi hanya dibenarkan daripada kalangan keluarga sahaja.

Selepas pemindahan organ, penerima organ boleh kembali pulih dan menjalani kehidupan yang normal.

Transplantasi organ daripada penderma mati otak
Hanya penderma yang mati secara mati otak dapat menderma organ. Kematian otak akan disahkan oleh dua orang pakar doktor yang bertauliah yang tidak terlibat di dalam pendermaan dan transplantasi organ. Pembedahan bagi perolehan organ tersebut hanya boleh dilakukan setelah mendapat persetujuan ataupun kebenaran secara bertulis daripada waris yang terdekat.

Ujian makmal
Hanya organ yang masih berfungsi serta bebas dari kanser dan penyakit-penyakit berjangkit seperti HIV, Hepatitis B dan C, sifilis dan sesuai dengan bakal penerima organ sahaja akan diperolehi dan di transplantasikan. Oleh yang demikian, pelbagai jenis ujian akan dilakukan terlebih dahulu ke atas penderma dan juga penerima bagi menentukan keadaan organ serta keserasiannya terhadap calon-calon yang akan menerima organ tersebut sebelum organ dipindahkan.

Risiko penolakkan
Oleh kerana organ yang dipindahkan dianggap sebagai bendasing di dalam tubuh penerima, risiko penolakan boleh berlaku dari selepas pemindahan sehingga akhir hayat penerima organ tersebut. Bagi mengurangkan risiko tersebut penerima mesti mengambil beberapa jenis ubat anti penolakkan seumur hidup yang boleh melemahkan sistem pertahanan tubuh badan penerima organ. Penerima boleh menikmati kehidupan yang normal tetapi adalah amat penting mempraktikkan cara hidup yang sihat dan menjaga kebersihan diri serta pemakanan bagi mengelak risiko jangkitan kuman yang boleh menyebabkan jangkitan yang serius.

Pendermaan Organ dan Pendermaan Darah

Salam ....

Apa khabar kawan-kawan ?

PL amat berminat dengan isu pendermaan organ, dan pendermaan organ.

Sekiranya anda mempunyai sebarang info, atau pendapat yang ingin dikongsikan bersama PL, boleh hubungi PL melalui email, tentangakukaudandia@yahoo.com

PL sedang mencari seberapa banyak maklumat tentang Pendermaan Organ dan Pendermaan Darah, supaya kita dapat kongsi seberapa banyak maklumat tentang program ini.

Sekian, terima kasih ...

Salam Sayang, Rindu, Salam Kecemerlangan! =)

Pencinta Lelaki

Monday, September 28, 2009

Panduan Bagaimana Untuk Solat Kembali

Kredit kepada blog http://bjue.blogspot.com

1. Sematkan azam, bulatkan tekad

Sebaik sahaja tersedar dari lamunan (sedar rupanya dah lama tinggal solat), cuba fikir sedalam mungkin tentang apa yang anda lakukan, apa yang tak sepatutnya anda lakukan, dan apa yang sepatutnya anda lakukan. Dari situ, tanam keazaman yang kukuh bahawa anda ingin mengerjakan solat, dan tidak akan meninggalkannya sampai bila-bila. Kerana itulah tujuan anda hidup di atas muka bumi ini sebenarnya.

2. Cari masa dan tempat yang sesuai, sunyi, jauh dari dugaan

Kemudian tetapkan masa di mana anda akan mula menjalani kehidupan sebagai seorang yang mengerjakan solat. Lebih cepat lebih baik. Ingatlah, berdosa besar bagi orang yang melengah-lengahkan solat.

Sebaiknya, cari tempat yang sunyi dan jauh dari dugaan. Jauhi rakan-rakan yang tidak solat atau suka mengejek, sekurang-kurangnya untuk waktu itu sahaja. Masjid juga adalah tempat yang baik.

3. Solat sekali dahulu, baru ada kali kedua

Walau sekuat mana pun azam, sebulat mana pun tekad, sebaik mana pun masa dan tempat, tanpa solat yang pertama, takkan jadi solat yang kedua dan seterusnya. Oleh itu, mulakan sahaja tanpa berlengah. Bak kata iklan NIKE - Just do it!

4. Buat nota peringatan dan galakan

Kalau ada masa dan semangat yang berkobar-kobar, tuliskan kata-kata peringatan dan galakan di atas sehelai kertas (besar atau kecil). Kemudian yang besar tampal di dinding, manakala yang kecil diletakkan dalam wallet atau poket baju.Tips ini mungkin kurang sesuai jika anda tinggal bersama rakan-rakan yang tidak mengerjakan solat. Dibimbangi ada yang kata anda nak tunjuk bagus.

5. Fahami maksud setiap bacaan dalam solat

Jika anda kurang bersetuju dengan point ini, saya nasihatkan supaya cuba dahulu. Anda pasti akan merasai kelainannya. Bukan faham satu-satu ayat, tetapi satu-satu perkataan. Di situ akan bermula keindahan solat, di mana anda akan rasa seolah-olah khusyuk itu mula hadir dalam diri semasa mengerjakan solat.

6. Baca perlahan-lahan mengikut tertib
Sewaktu solat, baca perlahan-lahan untuk meningkatkan rasa manis, indah dan seronok.

7. Tingkatkan imaginasi

Sewaktu menghayati maksud, tingkatkan imaginasi anda. Bayangkankeindahan bertemu Allah yang menjemput kita untuk sujud kepada-Nya.

8. Doa mohon kekuatan dan sokongan

Panjatkan doa kepada Allah s.w.t dengan memohon kekuatan dan sokongan untuk berubah menjadi hamba-Nya yang taat. Hendaklah diamalkan sejurus selepas setiap kali solat.

9. Tumpu perhatian pada hari-hari yang dilalui

Tumpukan perhatian anda pada hari yang anda sedang lalui denganmengerjakan solat. Berilah pujian kepada diri anda dan berikan tahniah kepada diri anda setiap kali anda berjaya mengerjakan solat.

10. Dapatkan adrenaline sewaktu mendengar azan
Adrenaline boleh digunakan sebagai pembantu dengan memberi suatu kejutan semangat yang berkobar-kobar untuk terus pergi menunaikan solat tanpa berlengah-lengah.
Jika anda dapat menanam adrenaline ini sehingga menjadi tabiat, anda pasti akan meninggalkan segala kerja yang anda lakukan, apabila terdengar sahaja azan berkumandang. Best tak?

11. Berfikir secara positif

Fikirkan diri anda sebagai seorang yang mengerjakan solat sebaik sahaja anda memulakannya dan sentiasa peringatkan diri anda sedemikian. Sekiranya ada rakan anda yang mengajak anda ke mana-mana sebelum sempat anda menunaikan solat, katakanlah saya belum bersolat, tunggu sebentar atau pergi dahulu. Ingatlah bahawa anda telah membuat pilihan positif untuk mengerjakan solat.

12. Dapatkan sokongan mental dan rohani

Berikanlah peringatan kepada keluarga, kawan rapat dan rakan sekerja yang anda telah mula mengerjakan solat dan memerlukan kerjasama serta sokongan daripada mereka. Mintalah rakan-rakan anda yang tidak mengerjakan solat supaya
menghormati keputusan anda.

13. Lawan kemalasan dalaman dan godaan syaitan

Dari semasa ke semasa anda akan merasai suatu kemalasan, kebosanan, dan sebagainya, yang mana semua itu sebenarnya hanyalah godaan syaitan dan kemalasan diri sendiri.
Oleh itu lawanlah sehabis-habis mungkin. Ingatlah anda lawan ni pun tak lama. Lama kelamaan ibadah ini akan sebati juga dalam diri anda, dan tidak perlu dipaksa lagi.

14. Banyakkan bahan bacaan tentang solat

Kerapkan diri anda membaca kisah-kisah nikmat solat untuk membangkitkan semangat. Baca juga tentang dosa meninggalkan solat untuk membangkitkan rasa takut pada Allah s.w.t. Moga-moga dilimpahi rahmat dan keberkatan oleh-Nya.

Kesimpulan
Jika topik ini dirasakan tidak berkaitan dengan anda, ingatlah: Hari ini mungkin bukan hari anda. Esok lusa tiada siapa yang tahu. Diharap dapat dijadikan panduan kita bersama. InsyAllah...

Thursday, September 24, 2009

Kesan Negatif Onani

“Mereka kena sedar diri yang mereka sebenarnya berpenyakit dan perlukan rawatan,” ulas Perunding Motivasi, Prof Madya Md Izuddin Ali, mengenai lelaki muda tempatan mati pucuk akibat perbuatan sendiri.

Menurutnya, perbuatan merangsang nafsu syahwat secara sendirian menerusi aktiviti songsang seperti onani, menonton video lucah dan urut batin berserta khidmat ‘ekstra’ bukanlah langkah bijak sebaliknya mengundang musibah termasuk ketagih.

Katanya, ketagihan terhadap aktiviti negatif langsung tidak memanfaatkan kaum Adam, melainkan cermin kepada pertumbuhan diri di bawah pengaruh psikologi yang kurang sihat dan persekitaran tercemar.

“Orang begini, mereka membesar dipengaruhi perkara negatif... lambakan video dan bahan lucah, memburukkan lagi keadaan ditambah nafsu syahwat yang kuat sekali gus menyukarkan mereka mengawal diri.

“Sepatutnya, mereka mendapatkan rawatan daripada doktor dan pakar, tidak boleh membiarkan diri dibelenggu aktiviti rangsangan negatif kerana boleh merosakkan diri terutama pemikiran akan selalu terganggu dek khayalan fantasi seks.

“Nasihat saya, golongan bermasalah menemui pakar secara 'regular' dan mengikuti fasa rawatan secara berterusan untuk membuang amalan ini...tapi perlu juga berikhtiar mengikut syarak, jangan melanggar hukum Islam,” katanya ketika dihubungi, di sini semalam.

Md Izuddin yang juga pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Terengganu, turut menyarankan beberapa langkah untuk mengurangkan tabiat tidak bermoral itu termasuk penekanan nilai agama.

Beliau berkata, lunas Islam menetapkan bagi mereka yang cukup 'syarat' dari segi tuntutan zahir dan batin selain memiliki nafsu syahwat sukar dikawal perlu segera berkahwin bagi mengelak maksiat mahukan perlakuan tidak bermaruah.

“Dalam agama, kalau sudah begini perlu cepat kahwin ataupun mereka kena berpuasa supaya keinginan (nafsu) boleh berkurangan sebabnya bila dalam keadaan lapar atau letih kita tidak fikir ke arah itu (onani, tengok video lucah dan seumpamanya).

“Lagi satu, elakkan menyelongkar bahan lucah di Internet dan sebagainya untuk mengurangkan imaginasi mahupun khayalan bukan-bukan berikutan ini boleh cenderung kita beronani untuk capai kepuasan.

“Selain itu, kurangkan duduk bersendirian sebaliknya lebih banyak bersama kawan melakukan aktiviti positif seperti rekreasi dan bersenam. Kita juga boleh hidup secara sihat kalau amalkan ini,” katanya yang turut menggesa kelompok itu kembali kepada ajaran Islam.

Muka depan Metro Ahad minggu lepas memaparkan ramai lelaki di negara ini berdepan risiko mati pucuk pada usia muda disebabkan menghadapi masalah batin kronik angkara perbuatan sendiri.

Ia berpunca sikap ketagihan melakukan onani, kerap menonton video lucah dan gemar mengunjungi pusat urut batin tidak bertauliah yang menawarkan pelbagai perkhidmatan 'ekstra'.

Lebih membimbangkan perbuatan mereka sebelum berkahwin itu memberi kesan apabila mendirikan rumah tangga, malah ada kes dilaporkan berlakunya perceraian pada malam pertama perkahwinan.

Perbuatan keji itu seharusnya dijauhi kerana ia banyak memberi kesan buruk kepada lelaki yang ketagih serta mengakibatkan si pelaku boleh diserang mati pucuk.

Sumber : Harian Metro (Maiamalina Mohamed Amin)

Bahaya Ketagihan Onani

Onani masalah lazim yang dibangkitkan kepada pakar sakit tuan. Di dalam bidang perubatan sendiri, banyak pertikaian mengenai amalan ini dengan kebanyakan pakar psikologi berpendapat ia satu cara untuk mengenali diri secara mendalam, terutama mengenai tindak balas perasaan syahwat dan kemuncak rangsangan seksual.

Bagaimanapun, mereka tidak menjelaskan apa perlu dilakukan apabila amalan itu bertukar kepada ketagihan kerana saya menerima begitu banyak soalan daripada mereka yang mengaku sebagai ‘penagih onani’.

Perlu diingatkan yang mereka membabitkan semua peringkat usia dengan sebahagian besarnya remaja dan bujang, tetapi golongan sudah berkahwin turut tidak ketinggalan dengan amalan ini, malah ada yang menyifatkan berasa lebih puas dengan beronani.

Anda boleh bayangkan tekanan yang anda berikan kepada anggota sulit dan sistem syahwat anda dengan beronani.

Jika anda lakukan onani secara luar biasa seperti melakukan rangsangan seksual secara kasar dan kuat untuk mengecapi klimaks, mungkin apabila beristeri, anda akan mendapati bersetubuh dengannya tidak memberi kepuasan seperti anda kecapi secara onani.

Masalah ini dikenali sebagai ‘Traumatic Masturbatory Syndrome’. Yang menimbulkan masalah ialah onani mengakibatkan klimaks anda berlaku dengan cepat, yang jika berterusan dan diamalkan akan mengakibatkan anda tidak dapat bertahan lama apabila mengadakan hubungan seksual sebenar.

Selain itu, jika agak ganas dengan cara merangsang anggota sulit anda sehingga mengakibatkan anggota itu sakit dan bengkak, kemungkinan satu hari anda akan mengalami mati pucuk apabila kerosakan lama menunjukkan kesannya.

Ini kerana anggota sulit adalah organ vaskular dan tidak boleh diurut atau dirangsang dengan keras. Ia hanya sesuai untuk dirangsang melalui salur faraj perempuan.

Berkaitan dengan benih dan kesuburan bukan dalam pengaruh onani. Sehubungan itu, bagi anda yang sihat dan mempunyai buah zakar yang berfungsi dengan baik, ia pasti mampu menghasilkan sperma.

Namun, saya ingin mengingatkan yang kerosakan buah zakar boleh berlaku pada bila-bila masa ketika melakukan onani, dan jika ia berlaku dan menjejaskan kilang sperma, sudah tentu anda akan mandul kerana sperma tidak lagi dihasilkan ‘kilang’.

Sebagai contoh, anda melakukan onani dalam keadaan tidak terkawal seperti pengaruh alkohol, menyebabkan tidak tahu atau sedar ketika itu anda teragut buah zakar atau mencederakan buah zakar.

Anda hanya menyedari selepas beberapa lama yang buah zakar anda menjadi semakin kecil atau bengkak, dan jika kilang sperma terjejas, anda akan menjadi mandul.

Sudah tentu perkara yang menyeronokkan sukar untuk dihentikan, kecuali berlaku sesuatu perkara yang memudaratkan seperti keradangan buah zakar, kecederaan zakar seperti kebengkakan zakar.

Bagaimanapun, ia sudah terlewat jika tiada cara perawatannya. Mungkin jika zakar terkulai, bengkok atau patah, ada cara rawatan seperti pemulihan dengan pembedahan atau penggunaan alat pemulih.

Namun, jika kilang sudah rosak dan buah zakar mengecil, tiada penawarnya. Jadi cuba kurangkan amalan onani, terutama secara kasar. Anda perlu ingat, anda hanya ada satu zakar, bukan sepasang. Jika zakar itu tidak berguna, hidup anda merana selama-lamanya!

Hubungan Sejenis

SOALAN

Saya seorang remaja lelaki. Saya pernah melakukan hubungan seks dengan abang sendiri. Aktiviti itu berlaku sejak usia 10 tahun.

Perbuatan meliwat itu dilakukan apabila ada masa lapang. Adakah perbuatan itu mendatangkan kesan buruk kepada saya?

Apa yang saya perlu buat untuk menghilangkan perbuatan itu yang kadangkala menghantui pemikiran saya? Apa akan terjadi jika saya kerap mengeluarkan air mani dengan sengaja?

JAWAPAN

Nafsu amarah dan kebinatangan abang adik menjadikan adik mangsa serakah perbuatan liwat yang dikeji agama itu.

Aristotle pernah mengatakan: “Dalam masyarakat manusia ada binatang jalang, tetapi dalam masyarakat binatang tidak ada satu pun manusia jalang.”

Saya berdoa abang adik akan bertaubat dan tidak lagi melakukan perkara yang terkutuk.

Perbuatan liwat ini boleh memberi kesan psikologi kepada diri adik. Berjumpa doktor perubatan untuk mengetahui kesan perbuatan adik yang kerap mengeluarkan air mani dengan sengaja dan tindakan abang adik meliwat adik.

Dari sudut psikologi, saya melihat ia memang memberi kesan kepada emosi dan psikologi seperti mana adik katakan (menghantui pemikiran).

Apa yang berlaku adalah disebabkan nafsu kesyaitanan abang adik. Adik bukan pelaku, tetapi mangsa kepada tingkah laku liwat ini.

Walaupun bukannya mudah, tetapi cuba jauhilah pemikiran negatif itu. Fikiran negatif hanya memberi tekanan emosi kepada adik.

Isi masa kosong dengan aktiviti berfaedah seperti bersukan (contohnya bola sepak, futsal) untuk mengurangkan berfikir perkara berkenaan.

Cari kawan yang boleh adik berkongsi masalah. Luahkan masalah jika ia boleh melegakan perasaan. Cari kawan yang boleh dipercayai dan simpan rahsia.

Jika abang masih melakukan perkara itu kepada adik, ia mesti dihentikan kerana ia perbuatan terkutuk.

Adik perlu bersifat asertif untuk meminta abang adik memberhentikan perbuatan terlarang itu atau laporkan kepada polis.

Adik juga boleh belajar melupakan kejadian itu. Selalunya lupa boleh berlaku disebabkan oleh peredaran masa.

Satu lagi cara ialah adik boleh menekan memori pedih dan menyakitkan itu daripada muncul ke paras kesedaran adik. Adik boleh belajar mengawal nafsu (bagi menangani me ngeluarkan air mani dengan sengaja) dengan berpuasa.

Selain solat wajib, banyakkan solat sunat memohon keberkatan. Berdoa kepada Tuhan agar kehidupan adik menjadi tenang.

Apa yang berlaku ialah dugaan Allah untuk memberi peluang kepada adik meningkatkan iman dan keyakinan kepada-Nya.

Lelaki lembut boleh berubah jadi normal

Oleh Halina Mohd Noor

Remaja berisiko terjebak gejala homoseksual perlu luah perasaan, dapatkan bantuan pakar

REMAJA yang mendapati dirinya mula ‘menyukai’ rakan sejenis perlu segera ‘melawan’ perasaan tidak sihat berkenaan dengan mendapatkan bantuan orang dipercayai seperti kaunselor. Memendam sendiri perasaan aneh itu hanya membuatkan mereka lebih cenderung terjebak dengan aktiviti tidak sihat seperti homoseksual.

Pakar Bedah Urologi, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Dr Badrul Hisham Bahadzor, berkata menyukai teman sebaya atau teman baik adalah perkara biasa di kalangan remaja. Bagaimanapun, tindakan segera perlu diambil sekiranya perasaan berkenaan bertukar ke arah seksual kerana ia boleh diperbetulkan.

“Perasaan ini tentu saja menimbulkan kekeliruan dan tekanan kepada remaja. Bukan sesuatu yang pelik jika sepasang rakan baik sentiasa kelihatan bersama walau ke mana juga, tetapi seandainya perasaan itu bertukar, remaja perlu berkongsi apa yang dialami dengan orang yang dipercayai seperti ibu bapa atau kaunselor.

“Meluahkan perasaan yang dipendam dapat membantu meringankan beban dan tekanan dialami,” katanya ketika ditemui pada Seminar Kesihatan Reproduksi Remaja bertema Remaja Bijak Jauhi Gejala Seksual di Auditorium HUKM, Cheras baru-baru ini.

Seminar yang dihadiri pelajar berusia 13 hingga 18 tahun dari pelbagai sekolah sekitar Kuala Lumpur itu dianjurkan bersama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat, Persatuan Kesihatan Ibu dan Bayi Malaysia (Mamaneh 2000), Disiplin Obstetrik dan Ginekologi (O&G), Jabatan Kejururawatan HUKM dan Persatuan Mahasiswa Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Majlis perasmian disempurnakan, Dekan Fakulti Perubatan HUKM, Prof Datuk Dr Lokman Saim. Turut menyampaikan ceramah, Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj dan Penganalisis Jenayah, Kamal Afendi.

Dr Badrul berkata, perasaan berkenaan bukan sesuatu yang pelik kerana remaja sebenarnya sedang mencari identiti diri. Tanpa bimbingan daripada keluarga seperti ibu bapa atau kaunselor, berkemungkinan besar mereka memilih identiti yang bertentangan dengan sifat semula jadi.

“Masyarakat juga tidak seharusnya dengan mudah memberikan gelaran negatif kepada golongan ini. Lelaki lembut atau perempuan dengan penampilan tomboi tidak seharusnya terus dicop sebagai gay atau lesbian oleh masyarakat.

“Secara fizikal, mereka nampak saja begitu, tetapi jika dibantu, hakikatnya mereka boleh berubah. Kebanyakan golongan ini bila meningkat dewasa hakikatnya lebih berminat dengan heterokseksual (hubungan lelaki dan wanita),” katanya.

Selain mendapatkan nasihat dan pandangan keluarga atau pakar, remaja perlu mempunyai disiplin diri bagi mengatasi masalah ini. Bantuan dan kawalan daripada guru juga dapat membantu aktiviti kurang sihat di kalangan pelajar sekolah. Sama seperti hubungan kelamin biasa, hubungan sesama jenis terutama yang membabitkan bahagian anus (dubur) lebih berisiko tinggi mendapat penyakit jangkitan kelamin.

“Bahagian anus tidak sesuai untuk tujuan melakukan hubungan seks kerana sifat fizikalnya hanya berfungsi untuk membuang air besar. Hubungan seks melalui kawasan ini menyebabkan bahagian berkenaan luka dan mudah merebakkan virus atau kuman penyakit herpes, HIV/Aids, sifilis, gonorea dan sebagainya. Semua penyakit ini tidak ada penawarnya melainkan hanya sebagai ubat menahan sakit,” katanya.

Mereka yang dijangkiti penyakit jangkitan kelamin mengalami tanda seperti sakit ketika membuang air kecil, sakit perut, ruam pada kemaluan, bintik seakan lebihan isi pada hujung zakar, luka pada kemaluan atau ada cairan keluar daripada kemaluan. Kelewatan mendapatkan rawatan boleh mengancam nyawa dan menyebabkan barah pada kemaluan.

“Walaupun di Malaysia belum ada kajian mengenai bilangan sebenar penyakit kelamin di kalangan remaja, berdasarkan kajian di Barat, satu daripada empat remaja yang aktif seks dijangkiti penyakit jangkitan kelamin.

“Sebaiknya remaja mengamalkan hubungan sihat dengan ciri menghormati antara satu sama lain, kejujuran, bertanggungjawab dan bertimbang rasa. Paling penting, tentukan had dalam hubungan dengan garis panduan agama dan budaya,” katanya.

Sumber : Berita Harian

Masalah Remaja Lelaki

SOALAN

Saya remaja lelaki berumur 19 tahun. Semasa berumur 11 tahun, satu detik hitam berlaku dan peristiwa itu mencorak tingkah laku buruk saya.

Pada usia itu, bapa saudara (adik kepada ayah) mengambil kesempatan mencabul dan meliwat saya.

Saya tidak berani memberitahu keluarga mengenai kejadian itu kerana bapa saudara memberi ugutan. Apabila ada kesempatan, dia akan melakukan perbuatan terkutuk itu.

Pada mulanya saya sangat marah tetap lama kelamaan semakin rasa seronok. Saya kini ketagihan hubungan seks terlarang dan kini menjadi seorang lelaki homoseksual.

Saya sering terbabit dalam aktiviti tidak sihat iaitu sering melakukan hubungan seks dengan kaum sejenis.

Saya tahu itu berdosa dan cuba sedaya upaya meninggalkan aktiviti jijik itu. Malangnya kadangkala saya tidak dapat mengawal nafsu. Apatah lagi saya kini tidak bersekolah dan pergerakan serta pergaulan lebih luas.

Saya sering memohon doa kepada Allah S.W.T supaya dapat menghindari tingkah laku buruk ini, malangnya gagal.

JAWAPAN

Terima kasih di atas luahan perasaan dan masalah adik. Nampaknya adik berada dalam konflik kerana mendapati sukar melarikan diri daripada masalah terbabit melakukan hubungan seksual dengan rakan sejenis.

Walaupun adik merasa bersalah dan berdosa melakukannya, tetapi gagal mengawal diri kerana faktor kurang dapat mengawal emosi, nafsu dan perlakuan.

Langkah adik mendapatkan pertolongan adalah satu permulaan yang baik dan menunjukkan adik cuba menjadi insan normal daripada sudut perlakuan tingkah laku seks.

Ia juga berkaitan dengan membebaskan diri daripada melakukan sesuatu yang dilarang agama. Meluahkan perasaan yang dipendam dapat membantu meringankan beban dan tekanan dialami.

Adik menjelaskan bagaimana mula terjebak dengan perkara ini dan saya berpendapat, adik dianiaya oleh orang yang dipercayai. Malangnya “harapkan pagar, pagar makan padi”.

Faktor persekitaran yang terbina melalui pengalaman inilah menyebabkan adik terjebak. Apabila adik merasakan pengalaman homoseksual pertama menyeronokkan, adik meneruskan aktiviti homoseksual secara berterusan.

Pendedahan berleluasa terhadap aktiviti homoseksual membuatkan adik semakin selesa dengan situasi ini.

Ada banyak sebab mengapa seseorang boleh terbabit dalam aktiviti antaranya ialah faktor keluarga. Contohnya, pengalaman atau trauma yang dialami sewaktu alam kanak-kanak.

Seorang anak lelaki yang sering dikasari oleh ibu akan menyebabkan anak beranggapan semua perempuan bersikap kasar, bengis dan panas baran yang memungkinkan akan berasa benci pada kaum perempuan.

Ada pandangan lain yang mengaitkan dengan faktor biologi iaitu perasaan dan nafsu itu terhasil disebabkan oleh bahan kimia dan hormon yang dikeluarkan dalam badan (luar kawalan). Bagaimanapun, pendapat ini masih lagi dibincangkan dan tidak dapat dibuktikan secara menyeluruh.

Faktor dorongan individu pula lahir daripada rentetan proses pembelajaran sewaktu kecil. Ia berlaku kerana kurangnya rasa kepercayaan terhadap ibu dan saudara perempuan (lesbian) dan sebaliknya (gay).

Individu yang kurang percaya pada potensi seksual yang ada pada diri sendiri juga boleh terbabit dalam gejala ini.

Selain itu, keinginan perasaan untuk mendominasi hawa nafsu boleh menyumbang kepada tingkah laku homoseksual. Ada individu apabila harga diri tidak boleh diperoleh dari hubungan lain menyalurkan kepada hubungan kaum sejenisnya.

Keluhan adik adalah pada peringkat pendedahan awal untuk melahirkan ekspresi diri. Sebelum ini mungkin adik berada dalam peringkat tertutup dan kini ingin berkongsi perasaan sebagai seorang gay.

Sebelum membantu mencari jalan penyelesaian membantu adik menangani masalah ini, saya akan kaitkan dengan perspektif masyarakat terhadap individu yang terbabit dengan aktiviti homoseksual ini.

Sering kali punca keruntuhan moral dan tamadun dikaitkan dengan gejala sosial termasuklah kegiatan homoseksual. Aktiviti ini mencacatkan sahsiah budaya dan kesatuan masyarakat.

Kegiatan homosekual sering dikaitkan dengan pembunuh institusi kekeluargaan. Masyarakat akan menjadi tidak sihat dan unsur negatif akan disalurkan dalam institusi kekeluargaan homoseksual. Ini mengurangkan jumlah penduduk dalam masyarakat.

Golongan homoseksual juga sering dipertanggungjawab terhadap gejala kurang sihat dan kepelbagaian masalah kesihatan seperti Aids dan STD. Walaupun jangkitan Aids dan STD disebabkan oleh pelbagai faktor, golongan homoseksual sering dijadikan penyebab utama.

Banyak cara boleh adik gunakan untuk mengurangkan keinginan homoseksual . Antara kaedah yang boleh digunakan ialah kaedah terapi aversi. Terapi ini bagaimanapun dianggap sesetengah orang sebagai kurang beretika kerana ia menyakitkan.

Terapi ini adalah satu bentuk modifikasi tingkah laku yang menggunakan rangsangan yang menyakitkan dalam usaha membantu pesakit mengurangkan tingkah laku yang tidak dikehendaki.

Dalam konteks adik ialah menggunakan terapi ini apabila keinginan untuk melakukan hubungan seks berlaku.

Satu lagi cara yang boleh digunakan ialah melalui penulisan jurnal. Kaedah ini membolehkan adik menulis apa saja mengenai pengalaman dan luahan perasaan dan harapan dalam bentuk penulisan.

Keinginan adik untuk menjauhi aktiviti homoseksual juga boleh ditulis di dalam jurnal ini.

Selain itu, untuk mengelakkan daripada memikirkan keinginan seks, adik lakukanlah kerja berfaedah kepada masyarakat seperti bergotong-royong dan sebagainya.

Intervensi berbentuk keagamaan juga adalah antara kaedah yang sering digunakan. Lakukan ibadat puasa, sekurang-kurangnya dapat mengendurkan nafsu . Lakukan ibadat puasa sunat lengkap dengan syarat, rukun dan adab-adabnya.

Puasa membentuk kita melawan hawa nafsu dengan mengekang diri daripada melakukan perkara yang boleh membatalkan atau mencacatkan puasa pada siang hari.

Puasa juga dari sudut psikologinya membantu dalam mengurangkan kegelisahan dan kesihatan mental. Seorang doktor Muslim bernama Abu Malik dalam bukunya berjudul “Puasa dalam Islam dan Fenomena Psikologis” menjelaskan puasa mempercepat proses pemulihan mental. Saya doakan adik akan berjaya mengatasi masalah homoseksual ini.

Tidak Terangsang Kepada Wanita

Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras.

Soalan:
SAYA berdepan dilema. Saya akan mendirikan rumah tangga tidak lama lagi. Tetapi saya tidak terangsang dengan wanita yang akan dinikahi. Dulu, saya pernah mempunyai pengalaman dengan lelaki dan selalu melakukan onani ketika zaman remaja.

Zakar saya cepat lembik jika rangsangan tidak cukup. Apakah saya sebenarnya termasuk dalam kategori Disfungsi Erektil (ED)? Apakah kaedah penyelesaian yang boleh diambil kerana saya tidak mahu menjejaskan perkahwinan saya kelak.

Ingin Jadi Suami

Jawapan:
JIKA diperhalusi fakta yang dinyatakan, kemungkinan besar anda mengalami masalah psikogenik ED. Masalah ini membabitkan kegagalan ereksi yang berpunca daripada gangguan psikologi.

Saya berpendapat ini kerana saudara masih muda untuk mendapat organik ED. Organik ED berpunca daripada masalah kencing manis dan darah tinggi. Seperkara lagi, saudara mengakui kurang terangsang dengan wanita yang ingin dikahwini.

Untuk mengatasi masalah ini, paling utama saudara perlu mempunyai nafsu dan keinginan melakukan hubungan seks dengan wanita yang akan dinikahi..
Sebahagian besar dari proses ereksi zakar memerlukan stimulasi dari otak. Jika nafsu dan keinginan tiada, agak sukar untuk saudara mendapat dan mengekalkan ereksi. Ini penting untuk menjalani persetubuhan yang sempurna serta memuaskan bakal isteri walaupun saudara menggunakan ubat seperti PDE5 inhibitor.

Aktiviti onani pada zaman remaja tidak akan menyebabkan masalah kegagalan ereksi zakar.

Saya ingin menasihatkan saudara menjalani sesi kaunseling sebelum mendirikan rumah tangga. Saudara perlu lupakan keinginan bersama lelaki jika ingin mengahwini wanita ini.

INFO:
- Perwatakan lembut dalam diri seseorang lelaki tidak berpunca daripada keturunan atau masalah kekurangan hormon testosteron.
- Hingga hari ini penyelidik masih tidak mengetahui punca sebenar seseorang lelaki itu berperwatakan lembut.
- Ada beberapa kajian menunjukkan ada pengaruh persekitaran ketika seseorang lelaki membesar iaitu bermula ketika alam kanak kanak dan remaja - tetapi teori ini tidak boleh dibuktikan lagi.
- Pengambilan pil yang mengandungi hormon testosteron tidak akan menyebabkan seseorang lelaki lembut bertukar sifat menjadi lebih keras.
- Malah ia membawa kepada pelbagai kesan sampingan seperti perubahan perasaan (mood swing), pengecilan buah zakar dan risiko mandul.
- Kekurangan hormon testosteron dalam badan akan menyebabkan simptom seperti cepat letih, tidak bertenaga, tidak bernafsu dan mati pucuk. Ini bermula apabila seseorang lelaki mencapai umur 40-an ke atas.
- Jika ragu-ragu, jumpa doktor dan paras hormon testosterone boleh diukur dengan cara pengambilan darah.
- Usah rendah diri atau tertekan dengan perwatakan lembut.
- Lelaki lembut mampu berfungsi seperti lelaki normal dari semua segi termasuk dari segi seksual dan juga kebolehan mendapatkan zuriat.

Wednesday, September 23, 2009

Kesan Amalan Onani Mengikut Dunia Perubatan

Kesan amalan onani mengikut dunia perubatan
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras.

SAYA ingin bertanya beberapa perkara yang selama ini bermain di fikiran. Apakah kita boleh mendapatkan produk yang mampu meningkatkan ketinggian diri di pasaran?

Apakah benar amalan onani boleh memberi kesan kepada ciri fizikal atau ketinggian seseorang?

Ingin Penjelasan,
Kuala Lumpur.
ONANI atau masturbasi tidak akan menyebabkan tumbesaran terjejas dari segi ketinggian atau fizikal. Ini adalah salah anggap (myth) yang sering dikaitkan dengan masturbasi.

Selain itu, ada beberapa lagi salah anggap yang sering dikaitkan dengan masturbasi. Ini termasuk:
- Lelaki akan mengalami kekeringan sperma jika kerap melakukan masturbasi.
- Amalan masturbasi menyebabkan masalah fizikal seperti sakit lutut dan pinggang serta masalah mental malah boleh menjadi buta.
- Masturbasi hanya dilakukan individu yang tidak ada pasangan seksual.
- Masturbasi akan mengeringkan tenaga dari badan.

Dari segi pandangan perubatan moden, masturbasi adalah selamat dan tidak membahayakan. Seseorang sepatutnya tidak perlu merasa bersalah atau tertekan selepas masturbasi.
Kajian menunjukkan antara 40 hingga 95% populasi mengamalkan masturbasi tanpa mengira jantina dan status perkahwinan.

Kesan dan kelebihan masturbasi:
• Memberi kelegaan kepada ketegangan seks (sexual tension) - masturbasi adalah cara paling selamat kerana tidak membawa risiko mengandung atau jangkitan penyakit transmisi seks seperti HIV
• Suatu cara seseorang lelaki atau perempuan mendapat kenikmatan seksual jika tidak dapat melakukan hubungan seks
• Meningkatkan aliran darah ke bahagian kemaluan dan seterusnya meningkatkan fungsi serta kesihatan seksual
• Memberi peluang kepada seseorang mengenali dan memahami fokus erotik pada badan sendiri
• Sering diguna untuk merawat masalah disfungsi seksual
• Bagi perempuan, masturbasi boleh membantu mengenali dan mencapai orgasm
• Bagi lelaki ia boleh membantu meningkatkan tempoh ejakulasi dan mengawalnya

Ramai orang tertanya-tanya soal kekerapan atau frekuensi masturbasi yang dianggap normal. Sebenarnya, ia terpulang kepada individu yang menentukan. Pakar seksual menganggap ia akan menimbulkan masalah jika seseorang mengabaikan tugas seharian, tanggungjawab dan hubungan kerana terlalu kerap melakukan masturbasi.

Dari segi masalah ketinggian yang dialami, selepas seseorang mencapai tahap baligh, tidak ada lagi peningkatan ketinggian dilihat. Ini kerana plat tumbesaran pada tulang akan berhenti berfungsi sesudah seseorang baligh.

Mengenai produk komersial di pasaran, setakat ini tidak ada lagi produk yang sudah pun terbukti dari aspek saintifik untuk meningkatkan ketinggian selepas baligh.


Berperwatakan lembut dari keturunan?
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras.
Soalan:
SAYA berusia 22 tahun dan menghadapi dilema kerana berperwatakan lembut. Saya tidak mahu hidup dalam keadaan begini. Mengikut kata ibu, arwah adiknya juga berperwatakan lembut. Untuk makluman doktor, saya mempunyai tujuh orang anak saudara dan saya perhatikan, salah seorang daripadanya, berusia enam tahun juga memiliki perwatakan lembut.

Apakah ini ada kaitan dengan keturunan atau hormon? Adakah pil atau ubat untuk mengatasi masalah ini?

Baru-baru ini, ketika berkunjung di Pekan Golok, saya terjumpa pil Men Hormone Compound di sebuah kedai farmasi. Pil ini antara lain mengandungi methyltestosterone 10 mg dan a-tocopheryl acetate 10 mg. Apakah ubat ini selamat jika diambil untuk merangsang kelakian?

Adakah pil hormon untuk lelaki dijual di Malaysia? Jika ada, di mana saya boleh mendapatkannya?

S,
Rantau Panjang, Kelantan.

Jawapan:
PERWATAKAN lembut dalam diri seseorang lelaki tidak berpunca dari keturunan atau masalah kekurangan hormone testosterone.

Malah hingga hari ini penyelidik masih tidak mengetahui punca sebenar seseorang lelaki itu berperwatakan lembut. Ada beberapa kajian menunjukkan ada pengaruh persekitaran ketika seseorang lelaki itu dalam alam kanak kanak dan sedang membesar - tetapi teori ini tidak boleh dibuktikan lagi.

Pengambilan pil yang mengandungi hormone testosterone tidak akan menyebabkan seseorang lelaki lembut bertukar sifat menjadi lebih keras. Malah, ia akan membawa kepada pelbagai kesan sampingan. Ini termasuk perubahan perasaan (mood swing), pengecilan buah zakar dan risiko menjadi mandul.

Kekurangan hormone testosterone dalam badan akan menyebabkan simptom antaranya cepat letih, tidak bertenaga, tidak bernafsu dan mati pucuk. Ia selalu bermula apabila seseorang lelaki itu mencapai umur 40-an ke atas.

Jika ragu-ragu, anda boleh berjumpa doktor dan paras hormone testosterone saudara boleh diukur dengan cara pengambilan darah.

Usahlah rendah diri atau tertekan dengan perwatakan saudara itu. Lelaki lembut mampu berfungsi seperti lelaki normal dari semua segi termasuklah dari segi seksual dan juga kebolehan mendapatkan zuriat.




Fasa tindak balas seksual lelaki


ADA lima fasa tindak balas seksual untuk lelaki. Ia lebih kurang sama dengan wanita tetapi respons atau tindak balas organ seksual adalah berlainan. Fasa itu ialah: 

- Fasa terangsang (excitement /arousal)  
- Fasa plateau  
- Fasa orgasm  
- Fasa resolusi  
- Fasa refraktori

    Fasa terangsang

    Ini adalah fasa pertama dalam respons seksual lelaki. Fasa ini tercetus akibat dari rangsangan erotik sama ada secara fizikal atau mental. Misalnya, ciuman, pelukan, sentuhan dan melihat imej erotik.

    Pada fasa ini, tubuh akan menyediakan diri untuk fasa kedua iaitu fasa plateau. Ketika fasa ini, beberapa perubahan akan berlaku pada badan. Ini termasuk peningkatan degupan jantung, kadar pernafasan dan tekanan darah.

    Ketegangan pada puting juga akan berlaku terutama jika ada stimulasi. Keadaan ini boleh dilihat dalam 60 peratus daripada lelaki. Dua puluh lima peratus lelaki juga mengalami sex flush iaitu peningkatan aliran darah akibat pembukaan saluran darah terutama ke bahagian muka.

    Ini menyebabkan muka seseorang itu kelihatan merah dan panas. Pada sesetengah otot terutama pada bahagian abdomen, punggung dan pelvis akan berlaku peningkatan tonus dan kontraksi berkala. Otot pada bahagian anus juga akan mengalami kontraksi.

    Ketika ini, zakar mula menegang. Bagaimanapun, ketika fasa ini, boleh hilang jika tiada stimulasi berterusan. Kedua-dua buah zakar akan naik ke atas dan kerandut buah zakar akan menjadi tegang dan mengecut.

    Fasa plateau

    Fasa ini adalah keadaan di mana penetrasi akan berlaku. Ketika fasa ini, berlaku peningkatan sirkulasi darah terutama ke batang zakar. Degupan jantung juga meningkat secara berterusan.

    Sesetengah individu akan mula mengeluarkan peluh. Ketika fasa ini, seseorang akan merasai kenikmatan hubungan seksual yang tinggi (increase in sexual pleasure). Ini diiringi pengecutan berkala otot pelvis dan punggung.

    Akibat dari pengecutan otot ini, leher pundi kencing akan tertutup. Ini untuk mengelak air mani masuk ke dalam pundi kencing semasa ejakulasi. Pengecutan berkala otot juga akan berlaku pada pangkal zakar.

    Ketika ini, kelenjar seminal dan kelenjar Cowper akan banyak mengeluarkan cecair iaitu air mazi. Kedua dua buah zakar akan menaik lebih tinggi ke arah badan

    Zakar akan menjadi tegang sepenuhnya. Fasa plateau ini bergantung kepada individu. Jika seseorang itu mempunyai masalah ejakulasi pra matang, fasa ini amat pendek. Ada juga individu tidak mengalami fasa ini dan terus ke fasa orgasm walaupun penetrasi belum berlaku.

    Fasa orgasm

    Fasa ini menandakan berakhirnya fasa plateau. Fasa ini adalah peringkat di mana ketegangan seksual akan dilepaskan (release of sexual tension). Seseorang lelaki akan mengalami satu kitaran kontraksi otot pada bahagian punggung, anus dan pelvis.

    Setiap kitar akan mengambil masa 0.8 saat dan berlaku berulang-ulang. Akibat dari kontraksi ini, ejakulasi akan berlaku dan seseorang lelaki akan mengeluarkan purata 2 hingga 5ml air mani.

    Pada masa ini juga akan berlaku beberapa lagi tindak balas invontari seperti jeritan, laungan dan kekejangan otot pada beberapa bahagian badan. Seseorang individu juga akan mengalami perasaan euphoria ketika dalam proses orgasma ini.

    Selepas proses orgasma selesai, lelaki mengalami keadaan umpama keletihan (perceived tiredness). Lazimnya, lelaki ingin berehat ketika ini. Ia berlaku akibat pengeluaran sejenis hormone yang dikenali sebagai endorphin yang menyebabkan seseorang menjadi tenang dan relaks .

    Fasa resolution

    Fasa ini membawa badan ke tahap relaks. Darah mula mengalir balik dari kemaluan ke badan dan zakar akan mula menjadi lembik. Kedua-dua buah zakar akan turun ke bawah iaitu ke tempat asal manakala kerandut zakar menjadi kendur semula.

    Ketegangan otot akan mula hilang. Puting akan kembali ke bentuk asal dan sex flush juga mula hilang. Degupan jantung, kadar pernafasan dan tekanan darah akan kembali ke tahap asal.

    Fasa refraktori.

    Fasa ini tidak dialami wanita. Ketika fasa ini. seseorang lelaki tidak akan mendapat ereksi atau ejakulasi walaupun mendapat stimulasi. Bagaimanapun, tempoh refraktori ini berbeza mengikut umur.

    Pada peringkat umur awal remaja dan dewasa, tempoh refraktori ini mengambil masa beberapa minit sahaja. Tetapi bagi mereka yang lebih berusia, ia boleh mengambil masa beberapa jam atau hari bergantung kepada paras hormone testosterone dalam badan.

    Pengetahuan dari aspek fasa fasa seksual lelaki jelas menunjukkan aktiviti hubungan seks yang teratur adalah baik untuk kesihatan. Ini kerana ia adalah salah satu aktiviti fizikal yang boleh meningkatkan degupan jantung dan pernafasan serta membabitkan kontraksi otot.

    Kajian di negara Barat menunjukkan jika lelaki itu melakukan hubungan seks tiga kali seminggu, ia boleh menurunkan risiko serangan sakit jantung, strok hingga separuh.



    Saturday, September 19, 2009

    PUDURAYA berwajah BARU!

    Assalamualaikum semua blogger ...

    Hari ni, PL balik kampung, naik bas lompat-lompat. Dari Kuantan, naik bas ke Puduraya. Dari sini, nak bas ke Taiping, pastu akak amik di sana balik umah mak.

    Tandas di Puduraya yang berwajah baru ni (ruang menunggu baru di tingkat 1), kena bayar RM0.50 tetapi berbaloi dgn sabun Protex wangi yang disediakan, dan tisu pun disediakan....

    Tapi yang sedihnya, berwajah baru tapi Surau maintain di tempat parking, dan tetap panas ... Harap UDA HOLDINGS BERHAD dapat sediakan surau baru di Puduraya nie .....


    Siling baru, tile baru, lampu baru, ada aircond, sangat selesa.... Surau baru, bila lagi ?

     
    Barisan tempat duduk yang banyak dan ruang yang luas!

    Friday, September 18, 2009

    SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

    Assalamualaikum semua blogger ...

    PL ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin ....

    Semoga kita semua dapat bergembira bersama insan yang tersayang ....

    -Pencinta Lelaki-