Selamat Datang Ke Blog Pencinta Lelaki. Buatlah Macam Rumah Sendiri, Ya!!!! =)

Khusus untuk sesiapa sahaja yang menyukai, dan menyintai lelaki. Penulis blog ini amat menyukai lelaki yang baik hati, berfikiran terbuka dan merendah diri.

Gambar-gambar yang berada di dalam blog ini adalah lelaki-lelaki yang penulis blog ini minati. Sekiranya gambar anda terselit dalam blog ini, dan anda mahu saya buang gambar anda dari blog ini, sila nyatakan tajuk dan tarikh yang berkenaan.

Sebarang cadangan dan pendapat sila hubungi tentangakukaudandia@yahoo.com

Followers

Haiya 'Alassolah ...

Sekiranya anda seorang gay, sila nyatakan posisi anda?

Sunday, October 04, 2009

DOKTOR, saya seorang jejaka berusia 23 tahun. Saya mempunyai masalah tidak memiliki misai dan janggut. Mengapa ini berlaku? Saya berasa amat malu dan memerlukan bantuan doktor.

Dalam Dilema

ADA pelbagai faktor menyebabkan seseorang lelaki tidak mengalami ketumbuhan misai dan janggut. Salah satu faktor adalah bangsa dan keturunan.

Jika dibandingkan dengan orang Caucasian, orang Asia mempunyai bulu pada muka dan badan yang jauh lebih kurang. Begitu juga dengan keturunan di mana sesetengahnya tidak tidak mempunyai banyak bulu pada muka dan badan berbanding bangsa lain.

Namun begitu, faktor paling penting dalam menentukan kehadiran bulu pada muka dan badan pada diri lelaki adalah kehadiran hormon testosterone. Selain pertumbuhan misai, janggut dan bulu badan, hormon ini bertanggungjawab terhadap perkembangan ciri-ciri seksual sekunder pada seseorang lelaki.

Proses pembentukan ciri-ciri sekunder ini mula dilihat apabila lelaki baligh. Ciri-ciri yang dimaksudkan adalah seperti pertumbuhan bulu ari-ari, bulu ketiak dan pada bahagian lain badan seperti lengan, kaki dan dada (bukan semua lelaki).

Selain itu, pembesaran batang zakar; suara menjadi pecah dan garau serta otot menjadi lebih pejal. Untuk pengetahuan saudara, bulu ari-ari pada seseorang lelaki mempunyai bentuk yang dipanggil diamond shape manakala wanita berbentuk triangle terbalik.

Ketiadaan misai dan janggut disertai kekurangan sifat seksual sekunder berkemungkinan besar disebabkan masalah hormon. Ada beberapa penyakit yang berkaitan dengan keabnormalan kromosom seperti Klinefelter Syndrome boleh juga berdepan masalah sama.

Saudara perlu memeriksa diri dan pastikan apakah saudara mempunyai ciri-ciri seksual sekunder yang dinyatakan tadi. Saya juga menasihatkan saudara bertemu dengan pakar endokrinologi atau urologi untuk pemeriksaan.

Beberapa pemeriksaan perlu dibuat termasuk secara fizikal. Selain itu, ujian ultrasound pada buah zakar bagi menentukan saiz sebenar buah zakar juga perlu dikendalikan.

Pemeriksaan darah yang membabitkan pengukuran paras hormon testosterone dan paras beberapa hormon lain yang bertanggung jawab terhadap pertumbuhan dan perkembangan seksual lelaki seperti Follicle Stimulating Hormone ( FSH) dan Luteinizing Hormone (LH) juga perlu dilakukan.

Sekiranya paras hormon testosterone rendah, ia boleh dirawat dengan memberi hormon itu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails