Selamat Datang Ke Blog Pencinta Lelaki. Buatlah Macam Rumah Sendiri, Ya!!!! =)

Khusus untuk sesiapa sahaja yang menyukai, dan menyintai lelaki. Penulis blog ini amat menyukai lelaki yang baik hati, berfikiran terbuka dan merendah diri.

Gambar-gambar yang berada di dalam blog ini adalah lelaki-lelaki yang penulis blog ini minati. Sekiranya gambar anda terselit dalam blog ini, dan anda mahu saya buang gambar anda dari blog ini, sila nyatakan tajuk dan tarikh yang berkenaan.

Sebarang cadangan dan pendapat sila hubungi tentangakukaudandia@yahoo.com

Followers

Haiya 'Alassolah ...

Sekiranya anda seorang gay, sila nyatakan posisi anda?

Tuesday, September 29, 2009

Mitos Mengenai Pendermaan Organ

Mati otak itu sama seperti koma

Kebanyakan waris pesakit yang mati otak beranggapan mati otak itu bermakna koma dan pesakit masih mempunyai harapan untuk sembuh semula kerana pesakit kelihatan seperti masih bernafas dan jantung masih berdegup.

Pada hakikatnya, Mati otak itu adalah satu kematian. Pesakit yang mati otak tidak menunjukkan apa-apa tindak balas dan tidak bernafas tetapi diberi pernafasan oleh mesin pernafasan ( ventilator ). Manakala koma pula, pesakit tidak sedar tetapi masih mempunyai tindakbalas yang menandakan orang itu masih hidup dan masih boleh bernafas sendiri walaupun mungkin memerlukan bantuan mesin. Untuk maklumat lanjut tentang mati otak, klik di sini.
Adakah pemindahan organ menyalahi undang-undang?

Ada juga waris takut pendermaan organ akan menyalahi undang-undang di Malaysia. Sebenarnya, akta tisu 1974 membenarkan penggunaan bahagian tubuh anggota orang yang telah meninggal dunia untuk tujuan perubatan, pendidikan dan penyelidikan perubatan. Namun ia masih memerlukan perundingan dan kebenaran daripada keluarga waris si mati. Malaysia mengamalkan opting-in law yang mana membenarkan perolehan organ seseorang selepas kematian sekiranya beliau menyatakan secara bertulis atau lisan, sewaktu beliau masih hidup dan mendapat kebenaran dari waris.
Agama Islam tidak membenarkan pendermaan organ

Ada juga waris menyatakan faktor agama menjadi penghalang kepada pendermaan organ. Dari perspektif Islam, pemindahan organ diharuskan dengan syarat tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Di samping itu, kaedah rawatan ini juga diharuskan sekiranya tidak mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada penerima atau penderma organ (sekiranya penderma masih hidup). Islam juga mensyaratkan pendermaan organ dilakukan secara ikhlas dengan niat untuk membantu orang lain semata-mata kerana Allah s.w.t. dan bukannya bagi tujuan untuk mendapatkan ganjaran, habuan, populariti atau glamor. Organ dan tisu juga tidak boleh diperniagakan kerana Islam melihat jual beli organ dan tisu sebagai suatu perkara yang haram. Pendermaan organ juga perlu mendapat izin dan persetujuan penderma, yakni pendermaan organ tidak boleh dilakukan kerana dipaksa.

Adakah ia akan mencacatkan keadaan mayat?

Perolehan organ tidak akan menjejas rupa bentuk tubuh atau menyebabkan kecacatan fizikal. Sekiranya organ dalaman diperolehi, apa yang nampak hanyalah luka pembedahan yang telah dijahit dengan sempurna di dada dan abdomen. Begitu juga sekiranya mata didermakan, ia akan digantikan dengan kapas dan kelopak mata akan dijahit dengan teliti seakan-akan penderma itu tidur. Bagi pendermaan tulang, hanya tulang panjang dari kaki dan tangan akan diambil dan ia akan digantikan dengan tulang palsu dan luka dijahit dengan rapi seperti luka pembedahan biasa.

No comments:

Related Posts with Thumbnails