Selamat Datang Ke Blog Pencinta Lelaki. Buatlah Macam Rumah Sendiri, Ya!!!! =)

Khusus untuk sesiapa sahaja yang menyukai, dan menyintai lelaki. Penulis blog ini amat menyukai lelaki yang baik hati, berfikiran terbuka dan merendah diri.

Gambar-gambar yang berada di dalam blog ini adalah lelaki-lelaki yang penulis blog ini minati. Sekiranya gambar anda terselit dalam blog ini, dan anda mahu saya buang gambar anda dari blog ini, sila nyatakan tajuk dan tarikh yang berkenaan.

Sebarang cadangan dan pendapat sila hubungi tentangakukaudandia@yahoo.com

Followers

Haiya 'Alassolah ...

Sekiranya anda seorang gay, sila nyatakan posisi anda?

Tuesday, September 29, 2009

Pendermaan Semasa Hidup

Pedermaan semasa hidup

Pendermaan semasa hidup hanya boleh di lakukan untuk pendermaan satu buah pinggang atau sebahagian hati dan terhad kepada ahli keluarga yang terdekat sahaja atau mereka yang mempunyai hubungan emosi seperti suami isteri kerana ia melibatkan pembedahan dan pembiusan, pendermaan hidup ada mempunyai risiko walaupun risikonya rendah dan penderma mesti menjalani pemeriksaan dan penilaian kesihatan yang terperinci untuk menentukan risiko proses itu di tahap paling minima dan beliau mempunyai keserasian kumpulan darah dan tisu yang paling baik dengan penerima. Penderma, walaupun dari kalangan keluarga , akan diberi kaunseling untuk menentukan beliau waras dan faham tentang risiko pendermaan bukan saja dari segi kesihatan tetapi juga dari segi socio-ekonomi dan pendermaan dilakukan dengan ikhlas tanpa paksaan atau bayaran serta penderma diberi peluang untuk menarik balik keputusannya sekiranya beliau berhajat sedemikian. Pendermaan hidup tidak dibenarkan dari kalangan kanak -kanak bawah umur ataupun dari orang yang tidak waras melainkan untuk pendermaan sum-sum tulang.

Pendermaan hidup dari penderma yang tidak ada kaitan keluarga
Pendermaan hidup dari penderma yang tidak ada kaitan keluarga adalah tidak dibenarkan melainkan dalam keadaan di mana pesakit yang kegagalan organ itu berhadapan maut dan dia tidak mempunyai penderma hidup dari kalangan keluarga ataupun penderma kadaverik dan tidak ada rawatan alternatif untuk menyelamatkan nyawa pesakit itu dan ini hanya terhad bagi pendermaan hati. Penderma seumpama ini perlu memohon mendapatkan kelulusan dari Jawatankuasa UTAC yang akan mempertimbangkan setiap kes berdasarkan laporan penilaian yang dibuat oleh satu panel "Donor Advocate" yang terdiri dari seorang doktor bukan dari bidang transplan, seorang pakar psikiatri dan pegawai kebajikkan. Panel ini akan menilai sama ada penderma waras dan faham tentang risiko pendermaannya dari segi kesihatan dan socio-ekonomi dan pendermaan dilakukan atas dasar keikhlasan tanpa paksaan atau bayaran serta penderma diberi peluang untuk menarik balik keputusannya sekiranya beliau berhajat demikian.

No comments:

Related Posts with Thumbnails