Selamat Datang Ke Blog Pencinta Lelaki. Buatlah Macam Rumah Sendiri, Ya!!!! =)

Khusus untuk sesiapa sahaja yang menyukai, dan menyintai lelaki. Penulis blog ini amat menyukai lelaki yang baik hati, berfikiran terbuka dan merendah diri.

Gambar-gambar yang berada di dalam blog ini adalah lelaki-lelaki yang penulis blog ini minati. Sekiranya gambar anda terselit dalam blog ini, dan anda mahu saya buang gambar anda dari blog ini, sila nyatakan tajuk dan tarikh yang berkenaan.

Sebarang cadangan dan pendapat sila hubungi tentangakukaudandia@yahoo.com

Followers

Haiya 'Alassolah ...

Sekiranya anda seorang gay, sila nyatakan posisi anda?

Tuesday, September 29, 2009

Pemindahan Organ - Pengenalan

Transplantasi atau pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang terbukti paling baik dan menyelamatkan nyawa bagi pesakit yang mengalami kegagalan organ di peringkat akhir, di mana organ yang rosak itu digantikan dengan organ yang masih berfungsi daripada orang lain. Organ yang boleh dipindahkan adalah seperti jantung, paru-paru, buah pinggang ( ginjal ) dan hati . Buat masa ini pemindahan pankreas belum lagi dimulakan di Malaysia.

Organ yang dipindahkan diperolehi dengan kebenaran waris daripada penderma yang telah meninggal dunia ( penderma kadaverik ) yang organnya masih lagi boleh diguna pakai. Bagi pemindahan buah pinggang atau hati, pendermaan organ daripada orang yang hidup juga boleh dilakukan tetapi hanya dibenarkan daripada kalangan keluarga sahaja.

Selepas pemindahan organ, penerima organ boleh kembali pulih dan menjalani kehidupan yang normal.

Transplantasi organ daripada penderma mati otak
Hanya penderma yang mati secara mati otak dapat menderma organ. Kematian otak akan disahkan oleh dua orang pakar doktor yang bertauliah yang tidak terlibat di dalam pendermaan dan transplantasi organ. Pembedahan bagi perolehan organ tersebut hanya boleh dilakukan setelah mendapat persetujuan ataupun kebenaran secara bertulis daripada waris yang terdekat.

Ujian makmal
Hanya organ yang masih berfungsi serta bebas dari kanser dan penyakit-penyakit berjangkit seperti HIV, Hepatitis B dan C, sifilis dan sesuai dengan bakal penerima organ sahaja akan diperolehi dan di transplantasikan. Oleh yang demikian, pelbagai jenis ujian akan dilakukan terlebih dahulu ke atas penderma dan juga penerima bagi menentukan keadaan organ serta keserasiannya terhadap calon-calon yang akan menerima organ tersebut sebelum organ dipindahkan.

Risiko penolakkan
Oleh kerana organ yang dipindahkan dianggap sebagai bendasing di dalam tubuh penerima, risiko penolakan boleh berlaku dari selepas pemindahan sehingga akhir hayat penerima organ tersebut. Bagi mengurangkan risiko tersebut penerima mesti mengambil beberapa jenis ubat anti penolakkan seumur hidup yang boleh melemahkan sistem pertahanan tubuh badan penerima organ. Penerima boleh menikmati kehidupan yang normal tetapi adalah amat penting mempraktikkan cara hidup yang sihat dan menjaga kebersihan diri serta pemakanan bagi mengelak risiko jangkitan kuman yang boleh menyebabkan jangkitan yang serius.

No comments:

Related Posts with Thumbnails