Selamat Datang Ke Blog Pencinta Lelaki. Buatlah Macam Rumah Sendiri, Ya!!!! =)

Khusus untuk sesiapa sahaja yang menyukai, dan menyintai lelaki. Penulis blog ini amat menyukai lelaki yang baik hati, berfikiran terbuka dan merendah diri.

Gambar-gambar yang berada di dalam blog ini adalah lelaki-lelaki yang penulis blog ini minati. Sekiranya gambar anda terselit dalam blog ini, dan anda mahu saya buang gambar anda dari blog ini, sila nyatakan tajuk dan tarikh yang berkenaan.

Sebarang cadangan dan pendapat sila hubungi tentangakukaudandia@yahoo.com

Followers

Haiya 'Alassolah ...

Sekiranya anda seorang gay, sila nyatakan posisi anda?

Tuesday, September 29, 2009

Pendermaan Kadaverik

Pendermaan Kadaverik

Pendermaan kadaverik bermaksud pendermaan selepas kematian. Pendermaan ini amat digalakkan kerana ia tidak menyebabkan apa-apa risiko kepada penderma disamping pelbagai jenis organ dan tisu dapat didermakan yang memberi manfaat kepada ramai penerima yang memerlukan transplan. Malaysia juga mempunyai bilangan kematian akibat kemalangan jalan raya yang tinggi yang kebanyakannya melibatkan mangsa yang keadaan kesihatan yang baik. Sekiranya separuh dari bilangan waris kepada si mati ini bersetuju untuk mendermakan organ dan tisu, tiada lagi pesakit yang berhadapan maut kerana kegagalan organ mereka terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan pemindahan organ dan tiada penderma hidup perlu menjalani risiko satu pembedahan yang mereka tidak perlukan untuk menyelamatkan nyawa orang kesayangan mereka.

Organ dan Tisu yang boleh didermakan oleh penderma kadaverik mati otak

Penderma yang mati otak berupaya untuk menderma banyak organ dan tisu untuk memenfaatkan ramai pesakit yang memerlukan untuk menyelamatkan nyawa dan menyempurnakan hidup mereka. Penderma yang menderma dua buah pinggang boleh membantu empat orang yang kegagalan organ iaitu; dua orang yang menerima organ yang di transplankan dan dua orang lagi yang mendapat tempat didalam program dialisis yang telah dikosongkan oleh penerima. Sekiranya penderma menderma jantung, paru-paru dan hati, tiga atau empat orang lagi akan mendapat harapan untuk hidup. Pendermaan mata akan memberi penglihatan kepada dua orang yang buta kerana kerosakan kornea, dan tulang yang di dermakan boleh memanfaatkan sehingga dua puluh hingga tiga puluh orang yang memerlukan graf tulang untuk menggantikan bahagian tulang yang perlu di buang oleh kerana barah dan sekali gus menyelamatkan anggota kaki atau tangan pesakit barah tulang itu. Pendermaan kulit yang di gunakan untuk menampal bahagian badan pesakit yang kehilangan kulit akibat kebakaran atau kelecuran boleh membantu penyembuhan dan mengurangkan sakit serta risiko jangkitan kuman yang boleh mengancam nyawa.

Pendermaan Tisu Daripada Penderma Jantung Terhenti

Sesiapa yang meninggal secara biasa akibat jantung terhenti boleh menjadi penderma tisu. Mereka yang meninggal di hospital boleh mendermakan semua jenis tisu. Orang yang meninggal di rumah hanya boleh mendermakan kornea/ mata. Bagi tujuan pendermaan mata di rumah pihak keluarga si mati boleh menghubungi hospital kerajaan terdekat atau menghubungi talian bebas 1-800-88-9080 (tekan 3) untuk di sambungkan terus kepada koordinator transplan yang akan mengurus untuk menhantar satu pasukan perolehan mata ke rumah penderma untuk mendapatkan kebenaran dan sejarah risiko kesihatan si mati serta menjalankan proses perolehan mata itu. Sesiapa sahaja boleh menjadi penderma tisu kecuali mereka yang mengamalkan gaya hidup yang berisiko.dan mempunyai penyakit berjangkit seperti HIV, siflis, hepatitis dan sebagainya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails